Boczek parzony sous vide

 

Sous vide to długie gotowanie w stałej niskiej temperaturze. Technika ta świetnie sprawdza się również do wytwarzania pysznych wędlin. Tym razem trafiło na "męski torcik" czyli boczek. 

Składniki:
Boczek surowy
Sól peklowa 
Opcjonalnie sól niejodowana (kamienna lub morska)
Liść laurowy 
Pieprz czarny ziarnisty
Majeranek 
Czosnek 
Ziele angielskie
Ziarna jałowca
Przyprawy (tym razem użyłem mieszankę przypraw do słoniny/boczku, świeżo mielony pieprz, czosnek krojony w plasterki oraz trawę żubrówkę)
Żelatyna

Przygotowanie:
1. Boczek myjemy skórę nacinamy na krzyż żeby lepiej się peklował. 
2. Robimy marynatę do peklowania czyli gotujemy wodę i dodajemy liść laurowy, tłuczony pieprz, tłuczone ziele angielskie, rozgniecione ziarna jałowca i majeranek, krojone w plastry ząbki czosnku (ilość wg uznania). Jak lekko przestygnie to dodajemy sól. Używam albo samą sól peklową albo ok. 65%-70% peklowej + reszta zwykła sól niejodowana (kamienna lub morska). Ilość soli ogółem zgodnie z poniższą tabelką (ilość soli zależna od ilości dni peklowania):

 
Całość marynaty studzimy.
3. Wystudzoną marynatą nastrzyknąłem boczek. Przełożyłem w pojemnik i zalałem resztą marynaty tak aby całkowicie zakryła mięso. Przykryłem i całość wstawiłem do lodówki. Mięso codziennie odwracałem żeby się równomiernie peklowało.
4. Po zapeklowaniu mięso wyłożyłem na kratkę by ociekło. Obtoczyłem przyprawami i czosnkiem niedźwiedzim. Zapakowałem próżniowo dodając do środka płaską łyżeczkę żelatyny, kilka plasterków czosnku oraz 2-3 źdźbła trawy żubrowej).
5. Teraz czas na gotowanie a raczej parzenie sous vide. Zapakowany próżniowo boczek parzyłem 10 godzin w temperaturze 65 stopni. Użyłem do tego klasyczny cyrkulator sous vide a jako pojemnik tzw. lodówkę turystyczną czyli pojemnik termiczny: 
 
 
6. Po zakończeniu parzenia boczek ostudziłem i na dobę wylądował w lodówce. Następnego dnia boczek stwardniał i otaczała go przepyszna galaretka:
 

7. Nie pozostało nic więcej jak go rozpakować i delektować się jego smakiem. Boczek wyszedł przepyszny i bardzo mięciutki (rozpływa się w ustach).






Popularne:

Obraz

Boczek w słoiku

Obraz

Babka ziemniaczana

Obraz

Tarta ze szparagami

Obraz

Kimchi dla leniwych